The Musical Box: Sign ´O´ The Times har det som krävs

onsdag 4 mars 2015

Sign ´O´ The Times har det som krävs

PRINCE – SIGN ´O´ THE TIMES – 1987

Ett mycket underhållande album. Det är nästan så jag tycker att Sign ´O´ The Times borde ingå i varje skivsamling.
Experter på Prince jämställer dubbel-LP:n Sign ´O´ The Times med storheter som Beatles vita, Exile On Main Street och London Calling. Jag förstår varför, Sign ´O´ The Times har samma ohyggliga energi, variation och explosiva innehåll.

Det är också en av mina absoluta favoritplattor med Prince även om jag inte är fullt lika entusiastisk som många andra.

Men det beror på att Prince produktion under det sena 80-talet var gigantisk. Strömmen av nytt material verkade aldrig upphöra eller ens ta paus.

Ofta handlade det dessutom om dubbelalbum. Jag hade svårt att hänga med helt enkelt...

Att det var ett fantastiskt album var en insikt som smög sig på, inte uppenbarade sig direkt.
Men nog har Sign ´O´ The Times det som krävs. Prince plockade fram hela sin arsenal av blixtrande hård gitarrock, stenhård funk, jazz som tangerar Zappa, blues och svettig innerlig soul med If I Was Your Girlfriend som sockret på grädden.

Hur hade det sena 80-talets rockmusik sett ut utan Prince? En sak är säker, den hade varit betydligt fattigare.

Sign ´O´ The Times är en dubbel man kan lyssna på många gånger...och hela tiden hitta nya spännande saker att upptäcka.

Det är ett gediget hantverk som borde förtjäna mer uppmärksamhet än den fick då, både av mig och säkert andra också.

Nr: 912/2222

1 kommentar:

  1. Har väl lyssnat på denna ett par gånger, men det är tydligen bara titellåten som fastnat. (Läser jag låttitlarna är det faktiskt ingen annan som får någon klocka att ringa.) Den låten är dock i gengäld överjävligt bra.

    SvaraRadera