The Musical Box: Faust – långt före sin tid

fredag 3 april 2015

Faust – långt före sin tid

FAUST – FAUST IV – 1973

Den svenska samplade rösten i It´s A Bit Of Pain inverkar på Faust kultstatus. Var rösten kommer från har jag ingen aning om. Varför de använde sig av just denna text vet jag inte. Däremot är den oerhört provocerande.
Så här går texten som läses av en neutral kvinnlig röst, handlar om rasbiologi:
"Den enkla sanningen är att en del män är håriga och att andra inte är det. En del kvinnor har mycket hår och andra har det inte. Olika raser har olika mönster av hårets fördelning..."

För den som kan sin Faust finns ingenting som förvånar. Detta tyska kraut-kult-elektroband var långt före sin tid. Att använda sig av samplingar är nu för tiden mer regel än undantag. Faust IV kom 1973, då var det inte lika vanligt.
Faust IV lär vara en tämligen lättsmält Faust-LP, anser de kunniga på området. För min del är detta min första erfarenhet, vilket borde gjort musiken svårtuggad.

Som tur var hade jag innan jag lyssnade på den här skivan för första gången laddat upp med ett par rejäla turer tillsammans med Can och deras album Tago Mago.

Jag var därmed redan innan på rätt område, vilket gjorde Faust IV betydligt mer underhållande än den kanske varit om jag inte gjort det...

Nåja, Faust får i vilket fall som helst Kraftwerk och till och med Neu att framstå som tämligen mainstream i den elektroniska genren. Faust följde inga som helst regler, om man säger så...

Det är krautrock, vilket tydligt framgår redan i första spåret som heter just Krautrock. Att den sen följs upp av två minuter långa The Sad Skinhead, en ska-poplåt, är ohyggligt förvirrande men väldigt typiskt.

Det finns en stor dos humor. Utan att på något sätt kunna förklara detta bättre hänvisar jag till Samla Mammas Manna och hoppas att nån där ute i cyberrymden förstår vad jag menar.

Nr: 1615/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar