The Musical Box: Ola Magnells förlovade land

tisdag 28 april 2015

Ola Magnells förlovade land

OLA MAGNELL – FÖRLOVAT LAND – 1993

Jag borde nog be Ola Magnell, eller snarare hans album Förlovat land, om ursäkt. Jag lyssnade på den här plattan i skivaffären när den var ny. Men efter att ha hört bara ett par låtar tog jag av mig hörlurarna. Redan då hade jag bestämt mig, Ola Magnells Förlovade land var inget för mig. Så fel jag hade.
Numera vet jag att det inte var en skiva som skulle behandlats så vårdslöst. Förlovat land är ett album som måste få ta tid. Som man måste vara beredd att ge plats, ge Ola Magnells poetiska och underfundiga texter tid att sjunka in. När man gör det blir Förlovat land till en av de där favoritplattorna man gärna kommer tillbaka till.

Det går att hitta små guldkorn i varenda text.
Man hade offrat svenska språket för teknikens under/Och gammal dumska blev som ny och ingen vila kom/I Babbelskvarn blev eftertankar malda till sekunder/Och goda råd var nu en nåd att stilla deala om” (I denna vackra värld).

”I fåfängens heliga natt/Blev ännu en klok man besatt/Av kampen om uppmärksamhet/Och dess falske profet” (Fåfängens natt).

Till mitt försvar 1993 vill jag påpeka att det då var några år sedan Ola Magnell släppt några skivor...och att jag inte tyckt de var särskilt kul att ha att göra med...tänker då närmast på Onkel Knut och Gaia, skivor jag aldrig riktigt förstod mig på, synthpop, rock (?).
1993 var Ola Magnell inte heller någon av de hetaste popmusikerna i Sverige. Det blev till och med så illa att han efter Förlovat land blev utsparkad av sitt dåvarande skivbolag. Det var inte bara jag som inte hade tid att lyssna.

Den tiden har jag tagit mig nu. Numera påstår jag att Förlovat land är en av Ola Magnells bästa album. Får du tag i CD:n (den finns inte på vinyl och är svår att hitta på CD) tycker jag du ska lyssna lite extra på låtar som Bränt ljus, Fåfängans natt, I denna vackra värld och Messias.

Nr: 205/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar