The Musical Box: Unplugged med Golden Earring

lördag 25 april 2015

Unplugged med Golden Earring

GOLDEN EARRING – THE NAKED TRUTH - 1992

Den här cd:n hamnade i min ägo av misstag. På en semesterresa i Värmland stannade vi till på en bensinmack i Kristinehamn, jag behövde nåt nytt att spela i bilen, och skivan bara låg där och kostade 30 spänn eller nåt sånt...
Jag grabbade den utan kolla närmare på vad det var. Det räckte med att det stod Golden Earring och Radar Love på skivomslaget.

Jag ska kanske också nämna att det här var 1995, en tid då LP-skivor var så totalt ute att jag inte ens tänkte tanken att det vore bättre att ha den i svart plast. Jag tror inte ens den finns på vinyl.

Det var först när den hamnade i bilstereon som jag insåg att det var en liveplatta. Och att den var inspelad ”Unplugged”, vilket var populärt några få år i början av 90-talet.

Alla gjorde unplugged-skivor då, Bruce Springsteen, Rod Stewart och fan vet om inte Nirvana gjorde det också. Trots att det gått nästan 20 år tycker jag fortfarande inte att det var ett särskilt bra köp.

Att få höra gamla favoriter som Radar Love, Twilight Zone och Vanilla Queen nedmonterade och avskalade ända in på skinnet är inte nåt att leta sig blodig efter. Om man inte är fanatisk samlare av Golden Earring-skivor vill säga.

Men en skiva med Eight Miles High kan naturligtvis inte vara helt kass. Så den får stå där i cd-hyllan, tillsammans med den andra digitala sakerna, och samla damm.

Sen är ju Golden Earring holländare, och det är en förmildrande omständighet. Holländsk rock är väldigt mycket bättre än ryktet, även om just den här skivan inte är nåt bevis för det.

Nr: 145/cd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar