The Musical Box: Boogie Wonderland with the Emotions

söndag 31 maj 2015

Boogie Wonderland with the Emotions

EARTH WIND AND FIRE – I AM – 1979

Earth Wind And Fire har på något sätt blivit synonymen för 70-talets discomusik. Men jag kan inte påminna mig att det verkligen var så. Jag misstänker att det var den här plattan som förändrade bilden.
På den här LP:n finns nämligen Earth Wind And Fires allra största, och kanske första, riktiga superstora discohit; Boogie Wonderland. I Am är en förhållandevis sen EWF-LP och tack vare den låten orsaken till att dem blev utsedda till discogolvens kungar, skivan kom 1979.

Jag kan så klart ha fel, EWF hörde aldrig till mina favoriter, men jag tänker mer på soul och funk när jag hör EFW och deras tidigare plattor.

Utom Boogie Wonderland (with the emotions), då tänker jag på disco.

Folk som kan EWF betydligt bättre än vad jag kan menar att Earth Wind And Fires bästa plattor hittar man före 1979, från det tidiga 70-talet och några år framåt.

De påstår också att I Am inte är någon av bandets allra bästa album. Jag kan bara konstatera att I Am är en discoplatta.

Nr: borttagen ur samlingen, säljes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar