The Musical Box: Bob Seger och Silver Bullet Band

tisdag 21 juli 2015

Bob Seger och Silver Bullet Band

BOB SEGER & THE SILVER BULLET BAND – NIGHT MOVES – 1976

En riktigt bra Bob Seger-platta. En av hans bästa, tror jag, jag har inte hört alla. Den har ett sjysst driv och känns både genomtänkt och ärlig.
Det finns dem som jämfört Night Moves med Bruce Springsteens Born To Run – skivorna är jämngamla – det kan jag hålla med om.

Men nja, Bob Seger är väl knappast någon Springsteen, riktigt till den nivån når aldrig Night Moves. Men den har samma anslag och innerliga ton, en ärlighet som jag uppskattar.

Det gör att Night Moves skiljer sig en hel del från andra av Bob Segers album. Och att det av den anledningen är en LP som man nog kan ha i samlingen ändå, om man gillar amerikansk helyllerock vill säga.

Jämför den gärna till exempel med John Mellencamps American Fool.

Jag misstänker att det finns en och annan som tycker det är lite smörigt, men jag tycker det är helt okej...ibland.

Det är första albumet där Bob Seger spelar ihop med sitt Silver Bullet Band, ett band jag tror han fortfarande hänger ihop med. Detta märks, Night Moves har större tyngd och pondus än Segers tidigare album.
Upptäcker du att du har Night Moves stående i hyllan kan du alltid leta fram låtar som Rock And Roll Never Forgets, Night Moves och The Fire Down Below.

Nr: 96/2222

1 kommentar:

  1. Silver Bullet Band bildades 1974 och medverkar både på "Seven" och "Beautiful Loser". "Seven" & "Mongrel" är Bob Segers bästa album!

    SvaraRadera