The Musical Box: Zappa The Movie

lördag 8 augusti 2015

Zappa The Movie

FRANK ZAPPA – 200 MOTELS – 1971

ABBA The Movie är den första turnéfilm jag kommer ihåg att jag såg. Inte särskilt intressant egentligen, ABBA på flygplan, ABBA på väg ut ur flygplan, ABBA-låtar live. 1977 var det.
Frank Zappa hade naturligtvis utforskat ämnet turnéfilm långt innan det. 200 Motels kom redan 1971 och gav sig verkligen ner på djupet.

Zappa fiskade upp en helt annan dimension av turnélivet än ABBA:s flygresor. Här handlar det istället om skitiga turnébussar, taskiga spelningar och sunkiga övernattningsrum på motell efter motell (200).

Bandet det handlar om är så klart Mothers Of Invention. Men jag har inte sett filmen, handlingen har jag därför inte grepp på.

Det ska sägas att det inte är särskilt svårt att få tag i dubbel-LP:n 200 Motels nu för tiden. Den går att hitta för drygt 200 spänn.

Det svåra är om man vill ha tag i ett album där den 16-sidiga booklet som fanns med från början är kvar.

Förmodligen får man där en liten förklaring till vad som verkligen händer i filmen. Men än har jag inte hittat nån...jag har fått nöja mig med musiken.

Med ledning av enbart soundtracken har jag kommit fram till detta: Bandet kommer till byhålan Centerville nånstans i södern. Där bestämmer sig basisten Jeff för att lämna bandet...och därefter flyter historien ut i alkoholångor, droger, sexscener, mer alkohol. Ungefär så...
Att bara ha tillgång till musiken från en filmsoundtrack är i allmänhet inte särskilt tillfredsställande. Sådana skivor brukar aldrig vara särskilt intressanta att lyssna på. Om jag nämner Mike Oldfields Killing Fields så förstår ni vad jag menar.

Med 200 Motels är det en brutal skillnad. Det är ett roligt album att lyssna på. Och jag har upptäckt att ju fler gånger jag spelar skivan ju fler intressanta saker hittar jag.

Det är humor, realism och total galenskap på en gång. Att det sen ingår ett antal filmljudssekvenser, stämningsmusik typ, är faktiskt inte alls störande. Mest för att jag inte är helt säker på att det verkligen är sådana sekvenser...det är ju trots allt Zappa...

För mig är 200 Motels helt oförutsägbar och hysterisk. Och väldigt mycket roligare än att få se ABBA kliva av ett flygplan i Melbourne...

Nr: 1835/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar