The Musical Box: Status Quo tillbaka till Piledriver

söndag 27 september 2015

Status Quo tillbaka till Piledriver

STATUS QUO – IF YOU CAN´T STAND THE HEAT – 1978

1977 tappade jag tron på Status Quo. Det var det året de släppte LP:n Rockin´ All Over The World och singeln med samma namn...en cover. Den skivan blev inte långvarig i min samling.
Så det var med viss tveksamhet jag köpte uppföljaren If You Can´t Stand The Heat. Skulle det bli mer av samma? Men det blev det inte (då i alla fall). If You Can´t Stand The Heat är en bra rockplatta där Status Quo går tillbaka delvis till soundet från Piledriver och Blue For You.

Inte lika tungt rockigt som på de superplattorna, men absolut roligare än Rockin´ All Over The World. Möjligtvis kan man hävda att If You Can´t Stand The Heat är en blandning av det gamla och det ”nya”...
Nu kan jag väl knappast påstå att detta är en LP jag spelar särskilt ofta nu för tiden. Det håller den inte riktigt för. Här finns inga självklara monsterlåtar som Caroline, Paper Plane eller Big Fat Mama.

Men håller man till godo med saker som Again And Again, Gonna Teach You To Love Me och Like A Good Girl, med Status klassiskt svettiga boogieriff, är det så klart en skiva man ska ha.

Nr: borttagen ur samlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar