The Musical Box: Bara fula fula ord

tisdag 13 oktober 2015

Bara fula fula ord

WILMER X – FULA FULA ORD – 1982

Fula fula ord är Wilmer X första trevande steg utanför tryggheten i Skåne. Nu skulle MNW ta hand om malmöpågarna i stället för Svensk Pop i Klippan. Resultatet blev givetvis helt okej, men knappast en succé.
Nja, så här var det nog. Vad andra tyckte då har jag inget direkt minne av. Men Fula fula ord blev aldrig någon succé i mitt 80-talsliv. Jag hittade inte de där spännande, farliga och lite vilda låtarna som på första skivan varit så charmiga.

Det naiva och oskuldsfulla hade inte putsats bort helt och hållet, men på den här LP:n räckte det inte, trots att Wilmer X i början av 80-talet förmodligen var Sveriges fräckaste garageband.
Fula fula ord blev en sån där skiva jag spelade bara någon gång och sen ställde undan. Ibland för att lyssna på första LP:n i stället., den med Rätt flicka fel pojke...

Det var så klart orättvist. När jag lyssnar på LP:n idag är den bättre än jag tyckte då. Wilmer X 80-tal var ruffigt och stökigt, slamrig garagerock.

Jämför till exempel gärna låtarna på den här LP:n med New York Dolls, eller ännu hellre med Rolling Stones, som jag är helt säker på var en av Wilmer X-arnas stora idoler.

Nej, inga av Wilmer X tidiga skivor är tråkiga, en och annan bara lite mindre rolig.

Nr: 1994/2222

2 kommentarer:

  1. Om man - som jag - i början/mitten av 1980-talet bodde i Skåne, var förhållandevis ung och gillade lite smalare, "alternativ" rock var det närmast obligatoriskt att tycka om Wilmer X. Själv har jag alltid ansett att de varit lite överskattade. Men visst var de ett bra rockband, och deras katalog innehåller en del pärlor.

    När jag nu snabbt, på Internet, kollade vilka låtar som finns med på "Fula, fula ord" upptäckte jag emellertid att jag inte kände igen en enda låttitel. Så nej, detta kan inte ha varit någon av bandets större prestationer. I så fall skulle jag ha kommit ihåg åtminstone något spår.

    SvaraRadera