The Musical Box: Hellspray redo för krig

fredag 9 oktober 2015

Hellspray redo för krig

HELLSPRAY – BRING ON THE WAR – 2015

Efter att under en ganska lång period grävt ner mig i underligheter som fransk progg och tysk kraut gör jag nu ett tillfälligt besök i verkligheten. Jönköpingsbandet Hellsprays nya CD damp nämligen överraskande ner i brevlådan.
Detta gör att jag nu tagit mig upp till ytan i den mer än lovligt grumliga progrocksdammen för att få känna lite friska vindar. Att det blåser, det kan jag lova. Hellspray är redo för krig. De påstår det. Och jag tror dem.

Jag har alltid gillat Hellspray. Gruppens förra CD, Part Of The Solution (2011), hyllade jag så till den grad att jag utsåg den till en av de bästa metalplattor som gjorts av ett jönköpingsband. Den nya skivan är inte dum den heller.

Hellspray har inte tappat greppet trots att det gått fyra år. De levererar även denna gång högoktanig metal och tar dessutom sikte framåt. Det är modigt.
Bild: Pressbild Hellspray.

Bring On The War är nämligen en något råare platta än sin föregångare. Soundet är tyngre, Anders Mobergs helvetesgrowlande djupare och nye trummisen Alfred Fridhagen är jämfört med nya trummisen en mer utpräglad metaltrummis. Kanske är det skiftet av trummis som gör förändringen så tydlig?
Måste också säga att jag bara älskar det fläskiga gitarrsoundet.

Part Of The Solution var en del av lösningen 2011. Den känns lite inaktuell idag. Men Hellspray har inte på något sätt stått still. Bring On The War känns ny och fräsch. Jag gillar den här plattan också. Jag gillar glimten i ögat.

Nr: 213/CD

Brukar sällan eller aldrig komma med förhandsinfo om vad som ska dyka upp länre fram här i bloggen. Men på grund av Hellspray gör jag ett undantag. Hela den kommande helgen ska ägnas åt band  och skivor från Jönköping. Missa inte det!

2 kommentarer:

  1. Nu är jag kanske fördomsfull och inskränkt, men hur pass mycket beröm är det egentligen att skriva "en av de bästa metalplattor som gjorts av ett jönköpingsband"? Är det inte lite som att skriva "han var en av Jamaicas bästa snowboard-åkare" eller "hon är en av de främsta intellektuella krafterna i regeringen Löfven"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att tänka så är att underskatta Jönköpings musikliv, vilket som jag ser det - vilket du är inne på - är både fördomsfullt och inskränkt.

      Radera