The Musical Box: Jönköpings mesta punkband

lördag 10 oktober 2015

Jönköpings mesta punkband

SIXTEN REDLÖS – SLÅ ALARM – 1987

Tant Brun i all ära, men Jönköpings mesta punkband är nog Sixten Redlös ändå. De både levde längre, släppte fler skivor, gjorde massor av spelningar och fick till och med ut en LP.
Jag gick förresten i parallellklass till Jöjjes storasyrra på mellan- och högstadiet. Jörgen var sångare i bandet. Mer än så vet jag egentligen inte om Sixten Redlös. För när dem blev hela Jönköpings värsta punkare hade jag flyttat från stan. Så jag missade alltihop. Det jag kommer ihåg bäst är att Jöjje var bland de första ungarna i kvarteret att åka skateboard.

Men det har kanske inte så mycket med punk att göra och är när jag tänker efter inte heller särskilt meriterande när man ska försöka skriva en text som åtminstone skenbart ska ge intryck av att vara initierad.

Men punk var inte min grej på den tiden. Den röd- och grönhåriga punkgenerationen var lite för ung för att jag skulle träffa på dem.

Jag höll mig till min "generations" skivor, Mott The Hoople, Deep Purple och Slade, precis allt det som punken hatade.
LP:n Slå alarm fick jag tag på bara för några år sedan. När jag nu hör skivan slår det mig hur bra Sixten Redlös faktiskt var. Jag tror inte det finns ett enda svagt spår på skivan.

Men då ska man komma ihåg att skivan är inspelad och utgiven i slutet av bandets karriär. Då hade de säkert hunnit med att göra alla misstag redan och visste vad de höll på med.

En bra punkskiva med andra ord. Var det förresten någon som vågade säga till Jöjje att hans sång påminde om Magnus Uggla? Nä, trodde väl inte det.

Nr: 1595/2222

4 kommentarer:

  1. Jaha ja. Där ser man. Att min syster gick i en klass nära dej. Själv åkte jag för första gången skateboard med en lekkamrat till din lillebror.
    Världen är liten. Jönköping ännu mindre. Och plattorna vi släppte före albumet är klart mycket bättre. Finns på bland annat Spotify. Skivorna är slutsålda.
    Tjing från Jörgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittat den här texten!
      Jodå, jag gick i D-klassen, din syrra i C. Och skateboardåkningen minns jag mycket väl.

      Radera
    2. Om du vill kan jag länka den här artikeln på vår FB-sida som har runt 800 followers.

      Radera
    3. Det skulle vara jätteroligt! Tack!

      Radera