The Musical Box: Om himmelen e´ mulen och vinden ligger på

lördag 10 oktober 2015

Om himmelen e´ mulen och vinden ligger på

Rubriken är en textrad ur Cruts nu legendariska HV-låt. Fortsättningen går ”HV 71 spelar bäst ändå/Om målen är för stora och skridskorna för små/HV 71 spelar bäst ändå”. Men det visste ni förstås. Låten har ju varit med sedan 1980. Och vem håller inte på HååVee i Jönköping?
Men nu blir det inte ett ord mer om Jönköpings hockeyfantomer (som de senaste åren dock inte varit mer än fantombilder av sig själva). Jag ska den här helgen i stället lägga energin (funderade länge på att skriva ”krutet” i stället, men valde att låta bli, det skulle förmodligen bara se fånigt ut) på Crut och en rad andra jönköpingsband som jag råkar ha vinylskivor med i samlingen. Det är roliga grejer det!
Inte för att jag har någon större samling jönköpingsskivor. Det hänger dels på att det inte gjorts så där jättemånga, dels att jag förmodligen inte känner till mer än en bråkdel och dels att de i allmänhet är svåra att få tag på, särskilt nu för tiden. När de här skivorna var nya gick det oftast inte att köpa dem om man inte kände nån i bandet.
Men några har jag hittat, främst skivor från tidigt 80-tal och några år framåt. Det var en livaktig period i Jönköpings musikliv som dessutom dokumenterades på vinyl inte minst tack vare lilla independentbolaget Sjöbo Påpp (skivbolaget Sjöbo), som utan engagemanget från främst Edde Nilsson aldrig hade blivit något skivbolag. Band som Tant Brun, Crut och KG 22 hade sin plats där.

Sen har det släppts en och annan privatinspelning också, Fortunes enda LP till exempel. Det dök också upp skivor med band som faktiskt blev hyfsat stora utanför Jönköping. Raccoon från Gräshagen så klart. Och Sixten Redlös, som numera hör till de där mytomspunna svenska punkbanden.
I samlingen finns det också en del skivor från senare år. Happy Unemployeds röda vinylsingel, en klassisk 90-talare, indiebandet Easys enda vinyl-LP och en rad andra. För ett par år sedan var det dags för Horsehead Union att ge ut en vinylskiva. Alla de skivorna ska jag berätta om nu.

Jag var länge i valet och kvalet om jag skulle ta med CD-skivor här också, men beslutade till slut att inte göra det. Det skulle bli för mycket. Planen är dock att någon gång i framtiden köra en liknande temagrej igen, men då bara med CD-skivor. Nån som minns lokala storheter som Withershins eller Me For Governor?

Jag kanske lovar för mycket nu, men sen kan det blir en runda med demokassetter också. Jag har ganska många demoinspelningar liggande (lite överallt i huset), både på CD och kassett. Och kassettbandspelaren har jag kvar...så någon egentlig ursäkt för att låta bli har jag inte.

Men nu blir det alltså vinyl. Ett par jönköpingsskivor har jag berättat om tidigare, länkar till dem finns här nedan. Den här sidan kommer att uppdateras med länkar till de nya texterna också. Skivorna presenteras utan någon som helst kronologisk ordning eller följer någon logik. Beskriv det gärna som kaos...

Crut – Världspremiär (1980)
KG 22 Band – KG 22 Band (1980)
B. Riff And The Bacchanals - A Lünnings Heart (1990)
Afro Bullrider - Afro Bullrider (2007)
Crut - Hååvee/Grande Finale (1980)
Dialog Cet - The Crocodile Hunt (1999)
Dansdepartementet - Niagara (1986)
Celsius - Ge dig av/Karl-David (1980)
Horsehead Union - The Horsehead Union (2012)
Shivering Spines - Desert Hum (1989)
Hypnos - Galna kvinnor/Vitlök (1981)
Sixten Redlös - Slå alarm (1987)
Tolshock - Spikes And Studs (1997)
Shakin´ Fredrik - Hååvee (1985)
KG 22 Band - It Ain´t Easy/Twelwe Bars From Mars (1980)
Raccoon - Kept In The Dark (1991)
Happy Unemployed - Happy Unemployed (1997)
Fortune - Turning Point (1990)
Dialog Cet/Logcabin - Dialogcabincet (1999?)
Easy - Easy (1990)
Nattwind - Längtar hem/Vänd om (1981)
Tant Brun - Lördakväll/Swärje (1981)
Crut - Jönköping/Balladen om puben Lyckan (1980)
The Terror Show - The Terror Show (1995)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar