The Musical Box: Underground, våld och hardcore punk

lördag 10 oktober 2015

Underground, våld och hardcore punk

TOLSHOCK – SPIKES AND STUDS AND HARD TO THE CORE AND DISTORTION AND SCREAMS AND FIGHT WAR NOT WARS – 1997

Lite imponerad är jag av titeln på den här EP:n, även om jag tycker den är lite för lång för att vara hanterbar och ens möjlig att komma ihåg.
Men å andra sidan är denna EP en väl bevarad hemlighet för dem som inte är särskilt insatta i genren hardcore punk och dessutom har Jönköpings underground som specialitet.

Jag ska erkänna att jag inte alls kände till denna vinyl-EP förrän jag hittade den i en låda hemma hos en gosse jag känner sedan länge. Han hade inte heller koll utan erbjöd sig att ge bort den till mig. Tyckte väl att den borde vara i andra händer än hans, då han sa sig inte alls förstå sig på genren utan bara drabbades av huvudvärk.

Den musik Tolshock skapar är nämligen inget man skojar bort eller leker med. Det är våldsamt och primitivt och inte det minsta skonsamt för öronen.

Sju låtar finns det på plattan, korta saker givetvis. Svårsmält om man inte har det rätta sinnet. Jag kan inte ljuga. Jag klarar inte heller det här...

Nr: 64/EP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar