The Musical Box: En riktigt sluskig historia

fredag 6 november 2015

En riktigt sluskig historia

ULF LUNDELL – PRESKIBERADE ROMANSER 1978-1981 – 1981

Anges i katalogen helt riktigt som ett samlingsalbum, då det på skivan samlats en rad gamla singlar och obskyra inspelningar. Dock finns ingen av dem, vad jag vet, med på någon annan LP-skiva.
Preskiberade romanser är alltså en helt nödvändig vinylplatta för alla Lundellsamlare. Skivan är dock sedan länge utgången ur skivbolagets beställningskatalog, så den kan vara lite svår att få tag på.

Men har man inte numera svårhittade singlar som Bergets topp och Snart kommer änglarna att landa är det den här skivan som gäller.

Låtarna är som titeln säger från sent 70-tal och början av 80-talet. Inledningsspåret – Det var en man som stal den dröm – var den låt som Lundell öppnade konserterna med under Ripprappturnén.

Lite elakt skulle jag väl kunna påstå att den låten numera inte känns som den ultimata förstalåten, snarare tvärtom.

Men det gjorde han, jag var på Ripprappkonserten när Lundell intog ED-gymnasiets aula i Jönköping, så jag vet.

Bergets topp är annars min favorit, som jag hade på singel i många år tills den försvann under en kaotiosk fest.

Singeln Snart kommer änglarna att landa hade jag också, men gav bort, den var lite väl deprimerande. Uffes egen jullåt, God Jul, är (för att använda hans egna ord) en riktigt sluskig historia. Det var en låt jag brukade uppskatta förr.

Nu för tiden tycker jag dock bäst om Lundells dylantolkning av Just Like A Woman, Precis som en kvinna.

Jag ska väl lägga till att vinylskivan innehåller tio låtar. Den CD med samma namn som släpptes 1988 innehåller nästan dubbelt så många.

Nr: 435/2222

4 kommentarer:

  1. Kommande boxen "Hemåt genom Rift Valley" ska enligt uppgift innehålla allt som Lundell gett ut, så då lär väl även allt på denna skiva vara med. (Sen kan man fundera över om inköp av en 68CD-box är motiverat för att komma över "Bergets topp".)

    "Preskriberade romanser" var förresten den första Lundell-skiva jag införskaffade. Ett tag hade jag till och med två exemplar, eftersom jag i samma veva (jultid)önskade mig - och fick - den just utkomna LP-boxen "Innan jag överfölls av indianerna", som också den innehöll allt Lundell gett ut. Då. Utom "Kär och galen", men boxen riktade sig nog till dem som upptäckt Uffe i och med den skivan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. He, he, ett ex räcker ju, men å andra sidan hade jag nästan alla låtarna på singel när jag köpte Preskiberade romanser.
      Samlingsboxar, typ Indianderna, börjar bli irriterande, det ges ut lite för mycket sånt nu för tiden...som bara "måste" inköpas för att det tagits med någon obskyr låt som inte finns nån annanstans...

      Radera
    2. Fast "Indianerna" hade inga obskyra låtar, det var bara en låda med alla reguljära LP i, från "Vargmåne" till "Preskriberade romanser" i sina vanliga omslag. Det enda unika var själva lådan, och halvdana novellen "Innan jag överfölls av indianerna".

      Men Uffe-fans är väl rätt så pengastarka nuförtiden, när de nått mogen ålder... sålde boxen på Tradera för en tio år sen eller så, en hel del hörde av sig och ville köpa bara lådan och novellen, men jag lyssnade inte på det örat. Tog ett tag att få den såld, men tredje försöket blev det lite budgivning och den gick för över tusenlappen. Till en som egentligen bara ville ha lådan och den halvdana novellen...

      Radera
    3. Nej, det har du ju så klart rätt i. Jag fingrade på den där boxen när den var ny, då kostade den 3-400 ungefär tror jag, men bestämde mig för att inte köpa den.

      Radera