The Musical Box: Neil Young som rockabillykung

söndag 29 november 2015

Neil Young som rockabillykung

NEIL YOUNG – EVERYBODY´S ROCKIN´ - 1983

Det finns anledning att uppskatta Neil Youngs mångsidighet och mod att experimentera. Men brylcremesflottig rockabilly?
Neil Young går hela vägen på Everybody´s Rockin´ och lirar verkligen rockabilly och gamla rock´n´roll-örhängen.

I mina mest förlåtande stunder försöker jag jämföra den här LP med Zappa när han gav sig på doo-wop på den där beryktade plattan Ruben and The Jets från 1968 där parodin var glasklar.

På Everybody´s Rockin´ låter Neil Young verkligen som en gammal 50-talsrocker, men parodi är det inte.

Han ville göra det här, och blandar dessutom en rad gamla covers med egna skapelser. Det här blev den sista LP med Neil Young jag skaffade på många år.

Efter att först ha experimenterat med hårdrock, techno och sen rockabilly blev Everybody´s Rockin´ lite för mycket för mig.

Fler än jag tänkte så. Den här LP:n är Neil Youngs sämst säljande platta någonsin (vad jag vet, har inte inte riktig koll på de senaste åren). Själv tog han en två år lång paus...

Nr: Borttagen ur samlingen, såld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar