The Musical Box: Omslagsbilden är festlig – en dromedar

tisdag 24 november 2015

Omslagsbilden är festlig – en dromedar

SHU BI DUA – 11 – 1985

Innan ni förväntansfullt kastar er över texten om denna Shu Bi Dua-LP vill jag poängtera att skivan inte ingår i min samling. Den har gjort det tidigare, men har rensats ut och ska enligt planen säljas. Någon köpare har dock inte hört av sig ännu, till min förvåning.
Ni bör också veta att skivan är köpt i Danmark. Jag smet från ett träningsläger med friidrottslaget, tog bilen de två milen in till Ålborg, letade igenom ett antal skumma skivbutiker innan jag alldeles genomsvettig till slut hittade den.

Jag betalade en försvarlig summa pengar för LP:n. I Danmark reades minsann inte Shu Bi Dua-skivor ut ens på 90-talet, de sålde bra ändå.

Lägg till att det var i danska kronor vilket för min del betydde oförskämt mycket pengar eftersom Carl Bildt bara några veckor innan min danmarksresa, under den svenska ekonomiska krisen, låtit den svenska kronan flyta och därmed sänkt dess värde till det obefintliga jämfört med våra grannländer.

Då var det bättre på 70- och 80-talen, då var det precis tvärtom. Då lönade det sig att åka till Helsingör och köpa smör (till exempel).
Helt riktigt som vägvisaren på skivomslaget säger är detta Shu Bi Duas elfte album. Skylten pekar rakt ut i öknen, vilket är nog så talande. Omslagsbilden är dock festlig. En dromedar. Mycket fyndigt.

Nr: utrensad ur samlingen, säljes!

2 kommentarer:

  1. Den har jag aldrig sett. Jag har de tio första, och ett par till. Ärligt talat så tröttnade jag vid åttan, ungefär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gjorde nog rätt, det är inte mycket att se egentligen.

      Radera