The Musical Box: Provokativt och fräckt av Neu

söndag 17 januari 2016

Provokativt och fräckt av Neu

NEU – NEU – 1972

Först tänkte jag spela den här LP:n för Pelle. Men jag fick ganska snart en aning om att jag inte borde det. Fick känslan av att han kanske skulle ta till våld. Tysk experimentell krautrock kan gå folk på nerverna.
Neus recept är egentligen ganska enkelt, att kombinera progressiv rock med 60- och 70-talens dancepop. Att dessutom göra det som elektronisk musik var revolutionerande i början av 70-talet.

Resultatet är förvånande bra. Neu lyckas långt bättre än många senare tiders technopopartister. Musiken är både hypnotisk och lätt sövande, men känns ändå ohyggligt provokativ, rent av fräck. Det finns en desperation och ilska i musiken som gör den helt oemotståndligt.

Att den är gjord så tidigt som 1972 känns nästan overkligt. Om den här skivan dykt upp förra året hade folk älskat den minst lika mycket som Daft Punk.
Neu är en tyskt tvåmanna elektrogrupp i ett mycket nära släktskap med Kraftwerk. Men där Kraftwerk utvecklade en något mer lyssnarvänlig elektronica gick Neu en helt annan väg, mot den experimentella krautrocken, utan att behöva hämta intryck av den världsledande brittiska och amerikanska popmusiken.

Det blev i stället precis tvärtom. David Bowie och Brian Eno upptäckte Neus storhet i mitten av 70-talet, vilket troligen inspirerade dem till album som Low och Heroes.
Neus första album anses av många kännare vara deras mest intressanta. För egen del har jag inte bestämt mig. Jag spelar mycket gärna den här LP:n, får nästan lite abstinens av att inte göra.

Nr: 1229/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar