The Musical Box: J J Cale i sin egen skugga

lördag 21 maj 2016

J J Cale i sin egen skugga

J J CALE – SHADES – 1981

Med låtar som Carry On och Mama Don´t borde ingen kunna påstå att J J Cales Shades inte är bra. Här finns dessutom läckra Love Has Been Gone och halvfunkiga What Do You Expect.
Och ändå tycker jag inte den här skivan är en sån där jättehöjdare.
Men jag vet varför.
Det är naturligtvis så att jag jämför den med J J Cales tidigare album.
Då är den inte lika stark.
Problemet är att jag inte riktigt vet varför.

Kanske för att Shades känns mer som ett renodlat blues-album än de tidigare.
Kanske för att låtarna är lite för vanliga (om man nu kan säga det om J J Cales grejer).
Visst är det proffsigt och snyggt gjort, men nånstans känner jag att det här skulle vilket annat professionellt bluesband som helst kunna göra.

Eller så är det för fem minuter långa Pack My Jack, en låt som jag inte hajar alls.
Inte när det gäller J J Cale i alla fall.
Men naturligtvis är Shades en skiva värd att läggas på skivtallriken.
J J Cale har känsla för det där med blues.

Nr: 1100/2222

2 kommentarer:

  1. En fråga: Vad var egentligen poängen med att göra ett skivomslag som efterliknar designen på franska Gauloise-cigarettaskar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. denna fråga skickar jag vidare...

      Radera