The Musical Box: Little Feats rätta element

torsdag 12 maj 2016

Little Feats rätta element

LITTLE FEAT – WAITING FOR COLUMBUS – 1978

Waiting For Columbus var ingen omedelbar sensation för mig. Nä, trots att jag hört så mycket om denna legendariska dubbel-live delades inte ut några gratispoäng. Den fick på egen hand skapa sitt eget rykte.
De första åren i Norrahammar förde albumet en tämligen anonym tillvaro i min samling och vantrivdes förmodligen något fruktansvärt med det.

Det var inte förrän för ett par år sedan när jag haft tid att verkligen lyssna på inspelningen som den lyckades skapa sitt alldeles eget skimmer.

Numera tycker jag Waiting For Columbus är en läcker liveplatta där Little Feat verkligen hittat sitt rätta element. Trots att bandet 1978 var i upplösningstillstånd och konstant kris lyckas de på något sätt hitta den rätta tonen och anslaget.

Låtarna på detta album skiljer sig en hel del från studioinspelningarna, dels för att de är betydligt jammigare, men också för den energi Little Feat lyckas skapa på scenen.

De stora upplevelserna är i stället låtar från tämligen mediokra Time Loves A Hero och The Last Record Album som live blir något helt annat än de tama ursäker de är i sina studioversioner.

All That You Dream, Oh Atlanta, Time Loves A Hero och Mercenary Territory är bland de bästa låtarna, medan låtar från stora album som Dixie Chicken och Feats Don´t Fail Me Now känns lite bleka i jämförelse.
Men vad som är allra roligast med skivan är att Little Feat live lyckas hitta ett lätt fuzzigt sound vilket de aldrig gjorde på sina studioinspelningar.

Det är detta lätt psykedeliska anslag som i min värld gör Waiting For Colmbus till ett av de stora och viktiga livealbum som spelades in i mitten och slutet av 70-talet, livealbumens storhetstid.

Nr: 1104/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar