The Musical Box: Du kan glömma dina ensamma stunder

lördag 22 oktober 2016

Du kan glömma dina ensamma stunder

WILMER X – TEKNIKENS UNDER – 1988

Svaret på om det var med Teknikens under som Wilmer X föddes eller dog beror på vem du frågar. Dem som höll den röda elektriska gitarren högt och var uppväxta på klippanpop fnyser föraktfullt åt denna LP.
För folk som följde vad som hände på topplistorna var det här det första mullret från Malmö som sen skulle brisera tre år senare med dubbelalbumet Mambo feber.

Jag säger så här. Teknikens under var den första Wilmer X-låt som hamnade på Svensktoppen. Det var dock inte den sista. Hellberg med polare firade från Teknikens under och flera år framåt stora framgångar tillsammans med producenten Dan Sundqvist.

Det var bra för malmöpågarnas plånböcker, men inte bra för deras image i mina ögon. Nej, för Wilmers skramliga rocksound var det inte bra. Borta var det oborstade, vilda och lite halvgalna som gjorde Wilmer X till en av 80-talets stora svenska rockakter.

Med Sundqvist som kapten seglade bandet in i popvärlden och började med låtar som Blå vägen hem och Om en hund mådde så här tävla med Pugh Rogefeldt, Micke Rickfors och Pontus & Amerikanarna om tid i svensk radio.
Så nää, Teknikens under är ingen favorit i det här huset. Det är möjligt att det var Wilmer X första stora kommersiella framgång. Men på min lista är den framgången högst begränsad.

Nr: 1131/2222

4 kommentarer:

  1. "... tävla med Pugh Rogefeldt, Micke Rickfors och Pontus & Amerikanarna om tid i svensk radio."

    Vilka hemska minnen du väcker till liv med den formuleringen! På den tiden hände det fortfarande att jag lyssnade på svensk radio i något slags fåfängt försök att ha lite koll på det aktuella popmusikutbudet. Fy f-n vad trist svensk mainstream-pop var i slutet av 1980-talet! I och för sig är den kanske lika trist nu. Skillnaden är att jag sedan många år tillbaks struntar högaktningsfullt i det eländiga musikutbudet i svensk radio och tv. Numera finns Internet jag kan få tillgång till hur mycket spännande musik som helst, utan att behöva bekymra mig ett dugg om den usla musikbevakningen i svenska medier.

    För övrigt håller jag med dig om att Wilmers X:s bluesbaserade, skånska rotrock inte fungerade särskilt bra i kombination med polerad 1980-talsproduktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, ja när man tänker efter var det ganska illa. Detta skrivet samma kväll som Tommy Nilsson är först ut i Så mycket bättre...

      Radera
  2. Teknikens under. Den var väl egentligen inget mot vad Wilmer skulle syssla med två år tidigare. "Vem får se alla tårar?". Och bandet kämpade mot Grymlings och deras "Mitt bästa för dig" om Svensktoppens förstaplats - något som sedan skulle övertas av Carola och "Fångad av en stormvind". Allt detta visar vad Wilmer X hade blivit: ett slags tuffare svensktoppsband a la Arvingarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är inne på samma spår märker jag...

      Radera