The Musical Box: Carlos Santana, Rickfors och 50-talsrock

tisdag 1 november 2016

Carlos Santana, Rickfors och 50-talsrock

CARLOS SANTANA – HAVANA MOON – 1983

Det är möjligt att man skulle behöva göra djuplodande analyser om varför Carlos valde att spela in den här LP:n.
Eller så kan man alltid påstå att han helt enkelt gjorde det för att det var en kul grej...vilket är min teori.
Havana Moon är en udda LP i Carlos Santanas långa rad av skivinspelningar. Den står nästan helt för sig själv. LP:n har inget med tidiga latinorockskivor som Abraxas eller Santana 3 att göra. Den har inget med Devadips sökande efter den kosmiska sanningen, eller blixtrande gitarrmonster som Caravanserai och Moonflower.

Nej, Havana Moon är ett nästan renodlat coveralbum med amerikansk 50-talsrock, mexikansk ”schlager” och country & western.

Den gemensamma nämnaren blir för min del (så klart!) Carlos gitarrspel. Men det finns säkert ett annat sammanhang också, kanske ligger ledtråden i skivans namn. Men om det är så överlåter jag till dem som vill gräva och analysera.

Min plan är mycket enklare. Jag nöjer mig med att konstatera att Havana Moon är en kul skiva som jag emellanåt trivs ganska bra ihop med.

Första spåret Watch Your Step är rejält fräck. Lite kul är också att Mikael Rickfors låt Daughter Of The Night finns med bland de utvalda. Dessutom är Willie Nelson med och sjunger och i bakgrunden kan man höra både Fabulous Thunderbirds och Booker T.
För att vara en av Carlos 80-talare håller Havana Moon bra klass. Under den epoken var han mer inne på disco och funk, vilket gör att den känns rätt så uppfriskande i jämförelse.

Man kan också gärna jämföra den med Ry Cooders album Get Rhythm. Där gjorde han nämligen ungefär samma sak med ungefär samma resultat, dock utan Rickfors-låt.

Nr: 1624/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar