The Musical Box: Mama Cass och Dave Mason

måndag 7 november 2016

Mama Cass och Dave Mason

DAVE MASON & CASS ELLIOTT – DAVE MASON & CASS ELLOITT - 1971

Dave Mason har inte gjort ett så där väldigt djupt avtryck i min skivsamling. Trots att han lirat gitarr ihop med Hendrix, var med och bildade bluesrockpsykedeliabandet Traffic på 60-talet, och dessutom spelat med nästan alla storheter, Stones, Clapton och George Harrison...som exempel.
Han gjorde under 70-talet, och senare också, en hel rad soloalbum. Inget av dem har jag...kvar. Däremot har jag den skiva han spelade in ihop med Mama Cass Elliot. Hon i Mama´s & Papa´s ni vet. Hon med den silverskimrande rösten, som oftast fick hålla till i bakgrunden bakom Denny Dohertys tenor.
Detta är kanske inte en skiva som hör till de mest välkända. När den gavs ut kom den knappt in på topplistorna, då var det Carpenters och andra skönsjungande stjärnor som dominerade den amerikanska poplistan och radion.

Men om man nu tycker att Mama´s & Papa´s var bland det största som hände i popvärlden, vilket jag i mina mest tårögda stunder kan få för mig att göra, är detta ett nödvändigt album.

Mama Cass får visserligen hålla till i bakgrunden på den här skivan också. Det är väl egentligen bara i Here We Go Again som hon får chansen att briljera. De flesta låtarna är duetter ihop med Mason. Inte alls illa det heller. Man kan givetvis också ha synpunkter på varför Dave Mason är ensam på skivomslagsbilden.

Nr: 1502/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar