The Musical Box: Skånsk rock på engelska

söndag 11 december 2016

Skånsk rock på engelska

WILMER X – NOT GLAMOROUS – 1987

Wilmer X var i mitten av 80-talet långt borta från min horisont. När bandet mer och mer gled in på svensk radiopop och fick mer gemensamt med Gyllene Tider och Noice fokuserade jag på annat.
Att bandet under den perioden spelade in två album med låtar på engelska missade jag därför helt. Det var först när jag flera år senare fick tag i en samlingsplatta med hänvisningar till ett antal låtar med engelska namn som jag fick reda på det.

Wilmer X hade alltså gjort precis som rockhjältarna på andra sidan sundet tio år tidigare, Gasolin, och försökt sig på en utlandssatsning genom att spela in gamla låtar med engelska texter.

Not Glamorous var den andra skivan av två och innehöll nästan uteslutande översatta låtar från 1986 års LP Tungt vatten. Gå hela vägen hade blivit Go On Your Own, Atomskallen hade fått namnet Radiac Brain, Din blekaste vän fick namnet Your Most Ragged Friend och så vidare.

En låt, titelspåret Not Glamorous, skrevs enbart för skivan, och som sista spår plockades Under hot in från LP:n med samma namn, nu med engelska namnet Under siege. Det är svårt att få tag i information på nätet om denna LP.

Jag är lite nyfiken på hur satsningen gick. En guissning är mottagandet inte blev översvallande. Läste nånstans att denna underliga LP förbjöds att säljas i Sverige. Var det skivbolaget? Var det Wilmer X själva som i sista stund ångrat sig? Eller var det fansen..?
LP:n är nu för tiden inte särskilt svår att få tag på. Denna spanskpressade skiva dyker upp lite varstans och jag behövde inte bläddra fingararna blodiga på otaliga skivmässor, det räckte med en mässa och lite uppmärksamhet.

Vad tycker då jag om denna LP?
Nja, Tungt vatten var aldrig nån av mina favoritskivor (se inledning). Att Wilmer X gör de låtarna på engelska tycker jag inte tillför något, snarare tvärtom, det blir lite fånigt... Jag slår fast den välkända doktrinen att rock på skånska ska sjungas på skånska, då kan det bli ohyggligt bra. Skånsk rock på engelska blir något helt annat. Kanske var det därför skivan inte fick säljas i Sverige?

Nr: 1851/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar