The Musical Box: Stop Stop Stop

onsdag 4 januari 2017

Stop Stop Stop

HOLLIES – STOP STOP STOP - 1966

Stop! Stop! Stop! är bara början på Hollies femte album For Certain Because. Egentligen är det slutet, för det är skivans sista låt...
Vad jag menar är att det är skivans största hit, men att det inte slutar där. Det finns massor av jättebra 60-talspop på den här skivan. Inte så att de är blev superhits, men det är bra gjorda låtar. Ett snyggt hantverk av Graham Nash och hans holliespolare. Den här skivan är en liten njutning att lyssna på, om man bara är ute efter vanlig popmusik.

Eftersom jag så här långt konsekvent kallat skivan For Certain Because måste jag förklara mig. Stop Stop Stop är samma skiva, men en lågprisutgåva från 70-talet. Enda skillnaden är namnet och utseendet på omslaget.

Varför skivbolaget gjorde så vet jag inte. Men på samma sätt har det gjorts med flera av Hollies album.

Men just nu och här kan vi väl låtsas att det är For Certain Because, det är en av bandets viktigaste album och et trendbrott. Hollies var i mitten på 60-talet kanske mest känt för att göra snygga covers på andras låtar. Men inte en enda låt på den här skivan är en cover.

Så man kan kanske påstå att For Certain Because blev deras riktigt stora genombrott, åtminstone för Graham Nash, Tony Hicks och Alan Clarke som låtskrivare.

Om du brukar fnysa lite föraktfullt åt 60-talspop, så lyssna på det här. Det finns inte ett band på hela 90-talet som lyckades göra en sån här platta med så många väl ihopsnickrade poplåtar. Knappt på 60-talet heller. Hela skivan är rolig.

Men ska jag välja ut några särskilda låtar får det bli What´s Wrong With the Way I Live, Tell Me to My Face och så Stop! Stop! Stop!, så klart. Det är de bästa låtarna.

Nr: borttagen ur samlingen (ska bytas ut mot den riktiga skivan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar