The Musical Box: Varudeklarationen stämmer

tisdag 10 januari 2017

Varudeklarationen stämmer

BOB DYLAN & THE BAND – BEFORE THE FLOOD – 1974

Det skulle dröja ända fram till 1974 innan Bob Dylan gav sig på det här med livealbum*. Before The Flood var efterlängtad. Och det är ett bra dubbelalbum. För att inte säga enormt bra. Skivan spelades in under en turné tillsammans med The Band, som på den tiden var nästan lika stora som Jesus själv, alltså Dylan...
Här finns egentligen inga tveksamheter. Skivan var en strålande comeback efter några tveksamma år, både för Dylan och The Band. Och det är bara bra låtar på skivan. Både Dylans och The Band. Och jag tror varenda kritiker som kunnat formulera en enda mening om Dylan har hyllat Before The Flood.
Ändå är inte det här en skiva jag blir så där överlyckligt lycksalig av att höra. Det är väldigt sällan jag har spelat den genom åren. Och jag vet inte riktigt varför...

Kanske är det för jag började lite i fel ände. Min första liveplatta med Dylan var Live At Budokan, som jag fortfarande tycker är skitbra trots att han då hade gjort om varenda låt i nya arrangemang.

Before The Flood låter mer traditionell, om man får uttrycka sig så. Här låter Don´t Think Twice, Just Like A Woman och de där ungefär som man förväntat sig med ett band som The Band bakom (he, he)...

Eller så hänger det på The Band...som jag aldrig kommit överens med på allvar, trots deras dokumenterade storhet. Skivans varudeklaration stämmer nämligen väl.

Before The Flood är en skiva med både Bob Dylan och The Band. Robbie Robertson och Rick Danko får rätt stort utrymme, hela sidan två närmare bestämt. Och de sätter rätt mycket prägel på resten av låtarna också. Det är kanske därför...

Nr: 354/2222

1 kommentar:

  1. Jag gillar både Dylan och the Band men tyvärr gillar jag inte den stressade framtoningen som de har på den här skivan. På de "riktiga" skivorna har framförallt the Band en mycket mer avslappnad stil som jag föredrar.

    SvaraRadera