The Musical Box: Warchild – dubbelt upp

måndag 30 januari 2017

Warchild – dubbelt upp

JETHRO TULL – WARCHILD – 2002

Det här är andra gången jag skriver om Warchild. Det är inte så att jag gör det för att försöka överträffa mig själv i lovord om detta album. Nej, det klarade jag av redan förra gången.
Det är helt enkelt så att den här gången handlar det om CD-upplagan av Warchild, vilken jag anser att man som sann samlare av Jethro Tull också måste ha i sin samling. Dessutom har inte Erik insett den här skivans storhet (ännu), så jag känner att jag bara måste.

CD-utgåvor av gamla LP-skivor innehåller ibland extramaterial jämfört med vinylplattan. Hela sju extranummer har lagts till på den här skivan jämfört med originalet. Allt är inte bra, men det mesta är tillräckligt spännande.
Framför allt hittar jag två extra intressanta saker. Först läckra Rainbow Blues som av någon anledning inte fick plats på vinylskivan. Den låten är dock inte på något sätt obekant för tullfansen som givetvis har koll på att låten i stället togs med på samlingsalbumet M.U – The Best Of.

Den andra lilla pärlan är Glory Row, som i stället för en plats på Warchild fick vara med på Tulls andra samlingsplatta från mitten av 70-talet Repeat-The Best Of.
Det är förmodligen lite överkurs att vara ägare till Warchild både på LP och på CD, särskilt då jag också har de båda samlingsskivorna. Men när det gäller Jethro Tull är allt tillåtet.

Särskilt när det handlar om en LP som Warchild med storheter som Bungle In The Jungle, Queen And Country, Back-Door Angels, magiska lilla Only Solitaire och Skating Away On The Thin Ice Of The New Day.

Nr: 55/CD

2 kommentarer:

  1. Spännande skiva. Dock for mig den bästa var alltid Songs from the Wood :)

    SvaraRadera