The Musical Box: Festival – mer av samma

onsdag 15 februari 2017

Festival – mer av samma

SANTANA – FESTIVAL – 1977

Fest? Nä, skulle inte tro det. Det skulle i så fall vara det överdådiga flower-poweromslaget. Men trodde verkligen någon att det skulle lura Santanas fans? Festival är ingen rolig santanaskiva alls.
Jag sträcker mig dock inte så långt att jag vill kalla det Carlos värsta bottennapp någonsin. Jag gillar nämligen två minuter långa Jugando, där man får höra Santana lira gitarr så det börjar osa bränt om högtalarkablarna. Så ska det låta!
Sen är funkiga Try A Little Harder ganska trevlig också, men den är inte mer än trevlig. Och den överskuggas något så våldsamt av hemska The River, som kanske ska vara ”atmosfärisk” men bara är enormt tråkig.

Skivan innan, Amigos, var en sell-out. Men där skötte Santana det ändå ganska snyggt vilket gjorde att åtminstone jag jämförde den med hans tidiga latinorockskivor.

Festival är mer av samma, men för mycket. Det blir mer Vamos a la playa än Festival och Santana, alltså sånt där man vanligtvis kallar muzak. Förutom Jugando finns det inget alls att hänga upp sitt intresse på.

Festival är en LP man med gott samvete kan bläddra förbi kanske till och med i tiokronorsbackarna.

Nr: 647/2222

1 kommentar:

  1. Jag tycker "Revelations" är lite småtrevlig, åtminstone andra halvan av låten.

    SvaraRadera