The Musical Box: Mainstream Steve Miller

tisdag 18 april 2017

Mainstream Steve Miller

STEVE MILLER BAND – ABRACADABRA – 1982

Idag ska jag fatta mig kort. Jag har nämligen inte förlikat mig med den här skivan än, trots att det är 35 år sen.
Okej, Abracadabra blev en jättehit 1982 med Steve Miller Band. Den blev en riktig radioplåga och gick dessutom på diskotekens dansgolv mer än lovligt många gånger. Men...

Det blev den sista Steve Miller-platta jag skaffade på bra många år. Den här skivan finns nog nästan i varenda svensk skivsamling, men är egentligen inte särskilt intressant.
Så här skrev jag då:
"Det här är en utsmetad och mainstreamanpassad Steve Miller. Långt från hans fräcka och innovativa 70-talssound. Långt från legendariska album som Book Of Love och Fly Like An Eagle.
Då lirade denne amerikanske gitarrvirtous psykedeliainspirerad rock, där han hämtade ideér både från blues, folk- och spacerock. Det blev faktiskt väldigt bra. Men den här skivan är nåt helt annat."

Trodde jag skulle tycka bättre om skivan nu för tiden, men tydligen har den inte stått i karantän tillräckligt länge.

Och då har ändå skivan nu spelats ett flertal gånger, hela skivan, inte bara Abracadabra. Men jag har fortfarande svårt för denna trollformel och känner inte att jag behöver göra ändringar i texten ovan.

Nr: 1355/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar