The Musical Box: Tiger B Smith och Randy Bachman

torsdag 20 april 2017

Tiger B Smith och Randy Bachman

TIGER B SMITH – WE´RE THE TIGER BUNCH – 1974

Jag hade mina aningar om att det nånstans i den tyska rockvärlden på 70-talet fanns ett band som tagit intryck av Bachman Turner Overdrive. Jag har nu hittat Tiger B Smith, som har precis det där feta, hänsynslöst hårda men ändå krispiga soundet.
We´re The Tiger Bunch är en riktigt sjysst tysk hårdrockplatta med ett band som har ganska mycket gemensamt med sina kanadensiska förlagor men också storheter som Status Quo. Ganska rejält kul att lyssna på i vissa stunder alltså. Men möjligtvis lite tjatigt i längden.
Som nästan alla tyska 70-talsband försökte Tiger B Smith att gå lite utanför sina hårdrockgränser och tassar i några enstaka låtar in på progressiv rock, eller krautrock som man emellanåt kallar den tyska progressiva rocken.

I det här fallet funkar det dock inte alls. Tiger B Smith når aldrig så långt att man ens skulle våga nämna krautrocklegender som Agitation Free eller Dzyan i samma artikel. Högst säkert skulle fans till de två sistnämnda tycka det vara en förolämpning.
Enda tillfället jag tycker Tiger B Smith når utanför sin egen hemmaplan är i T. Rex-inspirerade Morning Bird, som blev bandets enda singel att tala om, och på denna reissue av skivan är ett bonusspår. Det räcker dock inte alls till för att jag ska våga rekommendera skivan till krautrockfansen.

Nej, i stället gräver vi ner oss i jämförelser med brittiska hårdrockband från samma tid, lite mainstream rock med andra ord. Inte alls otrevligt på något sätt, faktiskt ganska underhållande och roligt att lyssna på.

Tiger B Smith har trots avsaknad av krautrocktendenser lyckats variera sina låtar på ett så intressant sätt att We´re The Tiger Bunch, som är bandets andra och sista album, nog har en framtid i min skivsamling ändå, vilket de till största delen kan tacka Randy Bachman för.

Nr: 172/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar