The Musical Box: Den gula hajen - Zappas sista album

torsdag 18 maj 2017

Den gula hajen - Zappas sista album

FRANK ZAPPA – THE YELLOW SHARK – 1993

Det sista verk Frank Zappa komponerade och spelade in innan han dog 1993. Här sluter han på något sätt cirkeln. Det var klassisk musik som i hans barndom inspirerade honom att bli musiker. The Yellow Shark är modern seriös musik skriven för ensemble.
Det här är inte musik den ”vanlige” rocklyssnaren helt säkert uppskattar, även om Zappa tidigare varit inne på ungefär samma spår med album Orchestral Favorites, ett album han spelade in tillsammans med Londons symfoniorkester i slutet av 70-talet, samt bland annat också Jazz From Hell från 1986, som jag tycker inte ligger särskilt långt från detta album.
Jag ska inte gå in på musiken på The Yellow Shark. Det är inte mitt område, det är inte ens i närheten. Jag kan det helt enkelt inte. Det jag kan säga är egentligen bara att musiken är synnerligen avancerad och att musikerna i Ensemble Modern, den tyska kammarorkester som framförde verket, har ett mycket stort kunnande.

Gruppen/orkestern gjorde det nämligen så bra att till och med Zappa själv, som var en mycket krävande orkesterledare, tyckte det lät bra. Det gjorde han till exempel inte när han spelade in Orchestral Favorites med Londons symfoniorkester. Då konstaterade han surt att vissa individuella prestationer gjorde att musiken inte blev som han tänkt sig...

Men The Yellow Shark var han nöjd med...

Nr: 204/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar