The Musical Box: Kung av psykedelia

torsdag 15 juni 2017

Kung av psykedelia

JIMI HENDRIX EXPERIENCE – AXIS: BOLD AS LOVE – 1967

Med Are You Experienced blev Hendrix gitarriffens kung. Men han nöjde sig inte med det. Med febrig blick tog han sikte mot 1967 års stora grej, psykedelia. Axis: Bold As Love blev dock inte vad fansen hoppats på, de feta riffen och hans uppfinningsrika gitarrspel var nedtonat.
Men jag tror nog att Hendrix själv ändå var ganska nöjd med sin andra skiva. Axis: Bold As Love gav honom en ny krona och gjorde honom till kung av psykedelia. Det är ett album som utan tvekan går att jämföra med Jefferson Airplanes Surrealistic Pillow, Grateful Deads Aoxomoxoa och stundtals också med extremt flummiga Anthem Of The Sun.
Det känns därför lite märkligt att nu skriva att Axis: Bold As Love, när man tänker efter, är mer en popskiva än rockplatta. Lyssnar man noga på låtarna visar det sig att melodierna nog har mer med psykedelisk pop att göra än innovativ spaceinfluerad psych. Att första spåret, EXP, inbjuder till den där flummiga och helt planlösa rymdresan är nog ingen tillfällighet, men har inte nån direkt koppling till vad som sen ska komma.
Jag kan tänka mig att de som 1967 hade Are You Experienced fortfarande ringande i öronen väntade på att Hendrix skulle börja lira gitarr på allvar blev ganska besvikna. Med något enstaka undantag (röjiga If Six Was Nine) händer det aldrig.

Hendrix balanserar på Axis: Bold As Love faktiskt på gränsen mellan psykedelisk pop och sunshinepop. Låtarna är dessutom ganska lika varandra och ligger stundtals närmare Zappas psychklassiker Freak Out (tänker då främst på You Got Me Floating) än vad man skulle kunna tro.

Jag hade svårt för Axis: Bold As Love i början. Men har till min min förvåning upptäckt att jag med åren börjat tycka allt bättre om skivan. Varför det blivit så kan jag inte sätta fingret på. Men jag gillar det jag hör och lyssnar numera hellre på denna skiva än Are You Experienced.

Nr: 119/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar