The Musical Box: Lynyrd Skynyrd i bra form

fredag 15 september 2017

Lynyrd Skynyrd i bra form

LYNYRD SKYNYRD – LYVE FROM STEEL TOWN – 1998

Många påstår att det enda live album man behöver med Lynyrd Skynyrd är One More From The Road. Jag har också sagt det, eventuellt också sagt att det enda livealbum man behöver är One More From The Road. Men då hade jag inte hört Lyve From Steel Town...
Nja, nu är denna inspelning från det sena 90-talet givetvis inte lika intressant som ett album med äkta vara. Lynyrd Skynyrd då och nu är två olika saker. Nutidens band är ett hårt rockande band, då var dem det fräckaste sydstatsbandet som fanns.
Men Lyve From Steel Town är ändå tillräckligt spännande för att man av sådana enkla skäl skulle såga den. Det är bra livealbum, Lynyrd Skynyrd är i riktigt bra form, låtvalet är inte oväntat men precis det man behöver, avslutningen med Gimme Three Steps, Sweet Home Alabama, Tarvelin´ Man och Freebird är exakt rätt. De håller sig förresten inte oväntat till de gamla godsakerna.
Och publiken i Steel Town, alltså Pittsburgh, gillar Lynyrd Skynyrd, vilket inte går att undvika. Det är med andra ord ett mycket underhållande album, trots att åtminstone jag inte trodde på det från början. Där hade jag fel alltså.

Min favoritlåt blir därför den här gången: I Know A Little. Dem som går igång på det här gamla sydstatsband riffande kommer kanske att tycka som jag, även om den inte på något sätt hör till bandets absoluta storverk.

Nr: 86/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar