The Musical Box: Fyndigt Rockigt Roligt

söndag 8 oktober 2017

Fyndigt Rockigt Roligt

KIM LARSEN – 451023-0637 – 1979

Danskarna ska då vända på allt, till och med personnumren blir fel, 231045-0637 heter skivan på danska, tvärtom på svenska, 451023-06-37. Jag har skrivit om den svenska skivan innan under rubriken Roligt Rockigt Fyndigt. Min danska runrik måste alltså bli Fyndigt Rockigt Roligt.
Men vilket fantastiskt album det här är oavsett om det är det danska eller svenska. Det roligt, det är rockigt, det är fyndigt...eller precis tvärtom beroende på vilken sida av sundet man håller till. Det finns massor av bra låtar. Som tur är i samma ordning, annars skulle det blivit för mycket av det omvända.

Några exempel:
Rockpsalmen 682A, Underfundiga Blip-båt (med Linda Fries som er kold som is...), Köp bananer, Tutta (rosenbarn), dylanska Forever Young,fläskiga Monkeymand och snygga avslutningen med De blå sirener.
Det finns de som menar att 231045-0637 är Kim Larsens allra bästa album. Det är möjligt. Det är i vilket fall som helst hans första efter Gasolins officiella splittring. Men det är inte Kim Larsens första soloalbum.

1972 spelade han in Vaersgo då det var kris i bandet och 1977 kom Kim Larsen og Yankee Drengene, en skiva på engelska. 1978 spelade han in live-LP:n Starfuckers tillsammans med Stig Möller.

231045-0637 delade folk i två läger. De som fortfarande hade Gasolins tunga muller vibrerande i trumhinnorna tyckte väl att Kim Larsen gått lite väl långt.

Sen fanns det såna som jag, som bara älskade skivan. Men jag har ett svagt minne av att jag på den tiden inte gärna spelade skivan i ”offentliga sammanhang”.

231045-0637 kunde röra upp oanat okontrollerade känslor, speciellt hos dem som hellre spelade Gas 5 och Rabalderstraede...

Nr: 1299/2222

OBS! Favorit i repris. Jag har skrivit om denna skiva tidigare, men ger den nu en ny chans med en delvis nyskriven text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar