The Musical Box: Duett på danska och svenska

måndag 13 november 2017

Duett på danska och svenska

MATS RONANDER – GÖR MIG LYCKLIG NU – 1992

Jag misstänker att Gör mig lycklig nu är Mats Ronanders största framgång någonsin som soloartist. En av få riktigt stora hitlåtar för hans del. Att han gjort ett flertal album, har spelat ihop med hela svenska popeliten, till och med ABBA, och var med i Melodifestivalen så sent som 2013 är en annan sak*.
Låten är en duett med allas vår danske rockhjälte Kim Larsen och blev en hit i Sverige...
Om det blev samma sak i Danmark vet jag inte. Det är ursprungligen en låt av Kim Larsen, som finns på hans platta Wisdom Is Sexy från samma år, 1992. Där har dock Kim Larsen inte sällskap av Ronander.

Om Kims egen version kom ut först eller om duetten var före får nån som har koll på läget reda ut... För min del kan jag konstatera att det fortfarande är en rätt charmig låt med en sån där refräng som gärna hänger kvar ett bra tag. När singeln (Ronanders) var ny vet jag att man tyckte det var rätt kul med en duett både på svenska och danska.

Nr: 2/CD-singel

* Ravaillacz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar