The Musical Box: Freebird – filmen om Lynyrd Skynyrd

torsdag 2 november 2017

Freebird – filmen om Lynyrd Skynyrd

LYNYRD SKYNYRD – FREEBIRD-THE MOVIE – 1996

Filmen om Lynyrd Skynyrd kom 1996 och består i vanlig ordning av konsertsekvenser från diverse olika ställen. Som film tycker jag detta är tämligen ointressant. Låtarna på soundtracken är roligare. De flesta låtarna är hämtade från Knebworthfestivalen i England 1976, alltså före flygplanskraschen.
Det är av den anledningen det kan finnas anledning att ha den här CD:n i hyllan. Tidiga Lynyrd Skynyrds enda ”riktiga” liveplatta blev One More From The Road från 1976. Utöver det finns det ett antal på senare år utgivna inspelningar, både som piratskivor och godkända. Freebird-The Movie är en av de officiella.
Jag kan inte påstå att jag är så enormt imponerad av det Ronnie van Zants Lynyrd Skynyrd gjorde på Knebworthfestivalen, bandet låter lite tröttkört. Jag har hört roligare och bättre inspelningar med Lynyrd Skynyrd, framför allt tänker jag då på One More From The Road som allt mer framstår som en gigant i sammanhaget.

Den här inspelningen är dock ett helt okej tidsdokument över en epok och ett av sin tids största band. Lite störande är dock att låtordningen inte verkar ha hållits ihop och att det dyker upp låtar från andra konserter och platser mitt i. Det var säkert bra för filmen, men för den som lyssnar på soundtracken nu blir det lite förvirrande.

Nr: 112/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar