The Musical Box: Det är antingen eller

söndag 18 februari 2018

Det är antingen eller

MEAT LOAF – BAT OUT OF HELL – 1977

Det finns folk som älskar Bat Out of Hell, Meat Lofs bombastiska rockmusikal från 1977. Det finns också de som uppriktigt avskyr den.
Jag har gillat den. För länge sen. Har inte lyssnat på den på väldigt många år förrän nu. Jag hittade inte den storheten man förr tyckte Bat Out Of Hell hade. Bat Out Of Hell har en gräns. Antingen tycker om den här skivan fortfarande. Eller så har man lyssnat klart på den.
De första gångerna jag hörde Bat Out of Hell slogs jag av överdådigheten, det grandiosa och storartade. Motorcykeldån, feta solon av hårdrocksgitarrer och massiva körer var svårt att stå emot. Jag var inte ensam. Bat Out of Hell är väl en av de skivor det sålts mest av genom tiderna. Och alla som köpt den har förmodligen en åsikt – Det är antingen eller.

För min del tog det slut efter ett par veckor. Jag orkade inte med Meat Loafs pompösa uttryck. Det blev för mycket. Den känslan har jag fortfarande kvar.

Men Meat Loaf och Jim Steinman, som producerade, gjorde ett fantastiskt bra jobb, Paradise By the Dashboard Light, den där duetten med Ellen Foley, är mästerlig på sitt sätt. Men jag är övertygad om en sak.

Produktionen och mixningen var väldigt mycket viktigare än musiken. Jim Steinman, som skrev både text och musik, ville ha det där maxade överdrivna soundet.

Nr: 573/2222

OBS! Favorit i repris. Jag har skrivit om denna skiva tidigare, men ger den nu en ny chans med en delvis nyskriven text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar