The Musical Box: Det borde varit en dubbel...

lördag 17 februari 2018

Det borde varit en dubbel...

GENESIS – LIVE – 1973

Jag tycker Genesis liveplatta från 1973 är underskattad. Den är bättre än både sitt rykte och sitt utseende. Det borde varit en dubbel, jag bara vill ha mer, fem låtar är alldeles för lite.
Det känns underligt att Genesis bara släppte en enda liveplatta på den tiden Peter Gabriel var med i bandet. När man nu har historieskrivningen helt klar för sig var ju det Genesis enda riktiga storhetsperiod. Men jag gissar att tekniken kanske inte fanns där då för att ge en livekonsert med Genesis full rättvisa. Genesis och främst Peter Gabriel låg ju i framkant när det gällde att testa ny teknisk utrustning.

De ynka fem låtar som finns på albumet är dock lysande, Watcher of the Skies och Get´em Out By Friday från Foxtrot, The Musical Box och The Return of the Giant Hogweed från Nursery Cryme och så The Knife från den ”gamla tiden”.

Nästan som låtarna var utvalda som ett slags Greatest Hits, men live. För mig är det slående hur bra bandet gör det här. Genesis var kända för sina noggranna och exakta studioinspelningar. Inte heller live saknas det en enda ton.

Det enda som inte funkar riktigt som i studion är Peter Gabriels röst, som ibland låter lite väl avlägsen och dov. Men det beror troligen på de spektakulära och storslagna scenkostymer han använde sig av på den tiden. Kläderna var i vägen helt enkelt.

Nr: 840/2222

OBS! Favorit i repris. Jag har skrivit om denna skiva tidigare, men ger den nu en ny chans med en delvis nyskriven text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar