The Musical Box: Springsteenskt

lördag 3 november 2012

Springsteenskt


Den här helgen ska det handla om Bruce Springsteen. Men jag tänker inte skriva om en enda av The Boss skivor. De står här och samlar damm och vill inte bli spelade.

I stället ger jag mig på artister vid sidan av Springsteen. Folk som lirat i E Street Band, tävlat med honom om skivköparna, gjort musik i samma stil eller försökt kopiera hans sound.

Det blev faktiskt roligare än jag trodde att leta fram gamla plattor med Miami Steve och Clarence Clemons. Och att jämföra Springsteen med andra, både välkända och nästan helt bortglömda grupper och artister.

Det finns så klart väldigt mycket att välja mellan. Så jag mer eller mindre bara tog de första som dök upp i hyllraderna. Sammanlagt blir det åtta artiklar.

Ett nytt Asbury Jukes (Southside Johnny - The Jukes)
Med The Boss i bakgrunden (Gary US Bonds - Dedication)
Helyllerock "In The USA" (John Melencamp - Scarecrow)
Musik för rökiga källarklubbar (Clarence Clemons - Rescue)
Småtråkigt av Houserockers (Iron City Houserockers - Blood On The Bricks)
Genom trä och betong (Nils Lofgren - Cry Tough)
Bob Seger eller Bruce Springsteen (Bob Seger - Stranger In Town)
Opolerat och fräckt...men ruggigt bra (Little Steven - men Without Women)

Bilden är hämtad från en LP med Gary US Bonds som heter Dedication.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar