The Musical Box: Stones skruvade till det

tisdag 3 februari 2015

Stones skruvade till det

ROLLING STONES – THEIR SATANIC MAJESTIES REQUEST – 1967

Their Satanic Majesties Request är ett underskattat album. Rolling Stones psykedeliska platta från 1967 var kontroversiell redan när det kom. Den är udda och jobbig och svårlyssnad. Men under den kalejdoskopiska ytan är det en samling rätt sjyssta rocklåtar, med majestätiska She´s Like a Diamond som kronan på verket.
Jäpp, ni läste rätt, jag skrev rocklåtar. Vanliga rocklåtar skulle jag kunna lägga till. För det är precis vad jag tror det är. Bakom alla effekter är skivan egentligen inte så knepig. Jag anar att Jagger och Richards garvade rätt gott när de spelade in den.
Hur det rent praktiskt gick till vet inte jag. Men det låter som Stones, för att få det rätta psykedeliska soundet, bytte ut nästan hela den vanliga instrumenteringen mot märkliga inspelade ljud, mellotron, sitar och andra udda prylar.

Sen skruvade de ett varv till genom att lägga på afrikanska eller orientaliska rytmer. Resultatet blev mycket speciellt, vilket de som lyssnat igenom plattan vet.

Their Satanic Majesties Request har ofta sagts vara Stones svar på Sgt Pepper. Det ligger en del i det, inte minst vad det gäller bilden på förstasidan.

För min del jämför jag hellre med Pink Floyds tidiga album, The Piper at the Gates of Dawn, A Saucer Full of Secrets och tekniskt sett Ummagumma. Där tycker jag den hör hemma.

Är det förresten så konstigt att Rolling Stones gjorde en psykedelisk platta? Inte om man tänker på att den kom 1967, mitt under the Summer of Love.

Då gjorde alla band med lite självaktning psykedelisk rock, Doors, Beatles och inte minst Creams Disraeli Gears.

Läs gärna mer om Their Satanic Majesties Request på Between The Buttons.

Nr: 1794/2222

6 kommentarer:

  1. 3D bilden brukar bli mycket mer suddig när den fotograferas, men din bild är skarp, mästerligt.
    Vi nötte singeln, She's A Rainbow/2000 Light Years From Home, på lokala fikets jukebox, så någon total överaskning blev inte Lp'n.
    På varenda Stones skiva efter denna har jag saknat Brians mästerliga arr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar bilden hade blivit suddig. Min skiva är nämligen en reissue från 80-talet...

      Radera
  2. Vilket sammanträffande. Jag skrev om den här plattan för några dagar sedan. När jag som vanligt började dagen med att läsa din blogg trodde jag att jag att jag råkat klicka på min egen. Nu är jag är fräck nog att länka dit.
    http://bengtchi.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. He, he, vad kul. synkad publicering. Det verkar som vi tycker ganska lika, kul text.

      Radera
  3. Vi har många gemensamma favoriter. Jag har också noterat många tips från dig. Tack för länkningen. Nu kanske jag kan få fler än mina vanliga 3 -4 visningar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man ska hjälpas åt. Jodå, jag brukar titta in på din blogg också och har hittat flera gemensamma nämnare.

      Radera